Responsive image
ICA KVANTUM: GrÖnast på Ön

Per-Erik Nilsson, på ICA Kvantum har varit ICA handlare i 40 år med början redan under skoltiden, då han jobbade i pappas ICA-butik i Skåne. "Efter en kort tid på bank, som inte var något för mig, skulle min far pensionera sig och då tog jag över hans butik i Landskrona", säger Per-Erik.

"1984 flyttade jag och min fru Helen till Stockholm och vi drev olika ICA-butiker fram till 2011 då vi öppnade ICA Kvantum i Larsberg. Bland annat hade vi ICA Supermarket i Larsberg i 10 år. En gång ICA handlare, alltid ICA handlare, det är som en skola där du går steg för steg på ICA-stegen. I steg ett driver man en ICA-Nära, och nästa steg är ICA Supermarket och sedan 2011 har jag och Helen ICA Kvantum i Larsberg, som är det tredje steget. Sista och fjärde steget är ICA Maxi, men vi kommer nog inte dit då tiderna förändras", tillägger Per-Erik.

"Vi jobbade länge och hårt för att hitta ett bra läge för ICA Kvantum. Det skulle vara lättåtkomligt från hela ön och vi skulle få bygglov, dt var de två viktigaste hörnstenarna. Det var ett riktigt stålbad innan vi var igenom och fick ett slutligt kontrakt med John Mattson", säger Per- Erik. "Idag har vi kunder från hela ön, bra parkering och en underbar personal som trivs i butiken. Trots vår storlek försöker vi vara den lilla butiken som servar våra kunder och det roligaste som finns är när en kund kommer till mig och säger: var får ni all trevlig personal ifrån?”

God mat, snyggt upplagt och en grön vinkling.


"Vi jobbar med mångfald", fortsätter Per-Erik, "och vi har anställda från många olika länder, som är mycket ambitiösa och lär sig språket snabbt. Viktigt att alla får eget ansvar, för att växa. Vi har cirka 100 anställda varav 30% är akademiker, ungdomar som arbetar extra i ett till tre år under studietiden. 30% är stadgade och har jobbat här länge och gillar det som det är. Vi har också de som vill gå vidare och utvecklas och kanske vill bli egna ICA-handlare så småningom. Vi satsar mycket på våra anställda, med utvecklingssamtal och målplaner. Det är inte helt lätt att få bra personal eftersom Lidingö är en ”avkrok” så vi har ett antal personalbostäder i Bodal. Jag tycker attt kommunen borde arbeta på att få fram fler hyresrätter med rimliga hyror".

"Jag har fått mark att bygga på och jag har bra personal. Att Lidl kommer till ön ger mångfald och det är alltid bra, kanske får vi känna av en svacka i början, men sedan planar det nog ut. Vi har många duktiga handlare på ön. Vi har en god dialog med staden när det gäller själva verksamhetens tillstånd etc, det fungerar bra, fortsätter Per-Erik. "Men, vi får aldrig reda på saker som händer i området och som påverkar oss. Som t.ex. att staden nu renoverar bron över till Larsberg och det innebär att de stänger av en fil vilket resulterat i långa köer in på vår parkering, speciellt på lördagar som är vår största handelsdag. Jag tycker att det är viktigt att staden involverar de handlare som ligger i närområdet när de gör större förändringar", säger Per-Erik.

"Min drivkraft har varit att kunna ta ett ekonomiskt ansvar för mig och familjen och det bästa jag vet är att serva kunder och få bekräftelse från kunden att de är nöjda. Vi tränar och utbildar vår personal i service och de får själva uppleva glädjen av nöjda kunder. Jag får också energi från olika event som ICA-gruppen arrangerar som t.ex. nu när vi ska ha en kick off, ledarskapsutveckling för alla 114 ICA Kvantum-handlare i hela Sverige och tala framtid. I framtiden tror jag att man kommer att handla bulkvaro på nätet och färskvaror i butiken. Butikerna kommer i framtiden att bli saluhallar eller mattorg, där man både kan handla, ta ett glas vin eller äta något litet".

Även kunderna kan bidra med hållbart tänkande.


HÅLLBARHET, EKOLOGISKT, VEGETARISKT OCH VEGANSKT BLIR ALLT VIKTIGARE
"Vi har länge arbetat med hållbarhet och vi har satt upp målet att vara grönast på ön", säger Per-Erik. "Vi lär oss själva, prövar hela tiden och numer lär vi även våra kunder hur man kan köpa hållbara och ekologiska varor, kolla hållbarheten och hur man ska tänka och förvara mat för att inte kasta mat i onödan. Vi har en speciell disk ”Ät snart” med varor med kort datum där vi har vi sänkt priserna; allt för att slippa kasta mat. Vi har själva gjort smaktester och prövat att dricka mjölk som går ut om en vecka och som har gått ut för en vecka sedan. Om mjölken stått kallt känner man ingen skillnad. Så det gäller att lukta och smaka.

"Vi talar även med kunderna om varför de ska köpa svenskt kött; en kunskap som personalen utbidas i. Detsamma gäller vegetarisk mat som vi också lär oss själva att laga när vi samlas i vårt kök ibland. Detsamma gäller vegansk mat som vi nu har en hel avdelning för och som vi skyltat mycket noga, så kunderna hittar. På hyllorna har vi också skyltat vilka produkter som är ekologiska. Helen och jag tog tidigt ett ekologiskt ansvar och försöker att hela tiden ligga steget före genom att göra det själva innan vi för ut kunskapen till våra 100 anställda, som numer är hälsofreakar. Denna vecka äter jag och Helen endast vegansk mat", fortsätter Per-Erik.

"Vårt mål att bli grönast på ön har inneburit stora framgångar som att vi i år vann den stora prestigefulla tävlingen ”White Guide Green”. Vi kom på första plats för helheten, dvs. Årets hållbara matbutik. I Årets stora Köttpris kom vi på en andra plats och på tredjeplats för Årets hållbara Butiksledare. Vi fick komma till Grand Hotel och ta emot priset från Per Bergqvist, juryordförande för White Guide Green; en stor bekräftelse på allt det arbete vi lagt ner. Nu är vi mitt inne i ett generationsskifte, vår dotter Frida, 29 år, har just fått ICA-handlarstatus och dessutom äger hon nu 25% av butiken. Jag och Helen kommer successivt att fasa ut oss och när Frida säger att vi är i vägen, då är hon helt flygfärdig och då är jag nöjd", avslutar Per-Erik.

Artikeln är skriven av Katarina Palmstierna och är även publicerad på Lidingösidan 18 december 2018. Foto: Katarina Palmstierna


ICA Kvantum • Start: 2011 Ägare: Per-Erik, Helen och Frida Nilsson Antal anställda: Cirka 100 Var: Larsberg Omsättning: 300 mnkr Antal kunder: 3 500 – 4 000 per dag