Responsive image

LIDINGÖ & CORONA: ENVISA SOM TUSAN!

Lidingös företag är envisa som tusan och Lidingöborna älskar sina företag! Läs den sammanfattande rapporten av alla intervjuer med 100 företagsledare på ön under Coronatidens värsta tid. Och
klicka här för att läsa alla de 100 intervjuerna!

LIDINGÖFÖRETAG I CORONAKRISENS SPÅR

Här är en rapport om de 100 intervjuer med företagare på Lidingö, gjorda mellan 16 mars till 25 juni 2020, en kortare sammanställningen har även publicerats i Lidingö Nyheter. Alla intervjuer är genomförda av Katarina Palmstierna, ordförande l Lidingö Näringsliv. Denna rapport finns i PDF-form här, om du vill skriva ut den. Alla de 100 intervjuerna kommer efter rapporten.

CORONAVIRUSET TOG OSS MED STORM
Coronaviruset lamslog Sverige den 11 mars - då gick regeringen ut med en mängd olika restriktioner för hur vi fick träffas och umgås. Lidingö Näringslivs ordförande Katarina Palmstierna fick den veckan många samtal med chockade företagare, och beslöt då att kontinuerligt följa och intervjua företagen på ön. Till dags dato har 100 företagsledare från olika branscher på Lidingö intervjuats. Intervjuerna har publicerats på Facebooksidorna Lidingö Näringsliv Debatt och Lidingös anslagstavla samt i Lidingö Nyheter. De har också delats av de företag som intervjuats och därmed också blivit ett viktigt led i spridningen av kunskap om våra företag till Lidingöbor.

Syftet har varit att följa och förstå vad som händer inom företagen i Coronakrisens spår, för att få kunskap om vilka åtgärder som vi i Lidingö Näringsliv, Lidingö stad och andra aktörer behövde göra för att stödja företagen, men också för att bara finnas som stöd och lyssna.

Sammanfattningsvis kan sägas att företagen har genomgått tre faser tills dags dato.

FAS 1 - CHOCKEN
Den kom redan första veckan (vecka 11): då stod ön stilla – ingen vågade sig ut och intäkterna rasade snabbt. Restauranger och caféer drabbades direkt och blev stående tomma, konferensanläggningarna fick möten, fester och bröllop avbokade eller framflyttade till hösten. Tider hos frisörer, tandläkare, optiker blev avbokade. Modebutiker, skomakare, inredningsaffärer och gym stod så gott som tomma. Många av våra små konsultbolag fick tomt i orderboken över en natt – ingen ville nu satsa på utbildning, affärsutveckling eller kommunikation.

FAS 2 - ATT FÖRSTÅ OCH HANTERA SITUATIONEN
Veckan därpå började man samla sig och startade arbetet med att se över likviditeten, avboka leveranser i den mån det gick, tala med återförsäljare och banken, se över personalsituationen, etc, kort sagt få en överblick över den finansiella situationen och göra olika scenarios. Regeringen hade då inte kommit med några ”räddningspaket” ännu.

Nu började man också införa Folkhälsomyndigheternas krav på virushantering. I denna vecka började också folk att hamstra mat – den stora toalettpappershysterin kom igång. Förutom toalettpapper hamstrade man ris, spagetti och andra torrvaror i tron att mat och annat skulle ta slut.

FAS 3 - KREATIVITETEN STARTAR
Det märks att vi har många småföretag och många entreprenörer med kreativt tänk på ön. Mycket snabbt började man ställa om, finna nya vägar till kunder och hitta nya affärsmodeller och målgrupper – det gällde att överleva!

GEMENSAMMA TRENDER OCH BETEENDEN
Det finns trender, beteenden och områden som är gemensamma eller utmärkande från företagen. Här är en sammanfattning av dessa:

Det är helt uppenbart att Lidingös företagare är företagsamma entreprenörer som tänker positivt och är envisa till tusen, med en stark kundfokusering och bestämt vilja: Vi ska klara det här!
Det är också helt uppenbart att Lidingöbor under dessa månader har bestämt sig för att stödja och rädda ”sina” företag på ön, och de är dessutom mycket nöjda med den personliga
servicen – en samverkan som räddat många företag under dessa månader och som vi hoppas fortsätter under hösten då många Lidingöbor sannolikt åter börjar jobba i stan.

• Det är tydligt att företagen kan delas in i två grupper – de som tappade intäkteröver en natt och de som fick dubbelt så mycket att göra.
• Det är också tydligt att det under dessa fyra månader utvecklats en unik lojalitet och ”Vi-anda” på ön där Lidingöborna har ställt upp för sina företag (stamkunder) och stödhandlat medan företagen å sin sida har ansträngt sig maximalt för att nå sina kunder och att det ska kännas säkert och personligt att handla. Detta gäller överlag – man hjälper varandra!
• Företagen är tacksamma och överväldigade av Lidingöbornas omtanke.
• Boka inte av – ”boka om” och ”handla lokalt” har gått och går som mantra över ön.
• Företagen har också fått fler kunder då de som brukade jobba och handla i stan nu jobbar hemma och inte vill åka över bron, har upptäckt Lidingös fina företag.
• Det har utvecklats en djupare relation mellan Lidingöbor och företag, genom att man varit tvungen att tala med varandra i telefon och på facetime, om hur man ska betala, storlekar på kläder, hemkörning med mera.
• Många företag som varit företagsinriktade har gjort stora satsningar mot privatkunder.
• Swishbetalningar har ökat och underlättat för alla.
• Fria leveranser, mycket hemkörning och packade påsar att hämta upp utanför affären har exploderat och det finns önskemål att man gärna vill ha detta kvar efter Corona – eftersom det är bekvämt.
• Extremt många fler aktiviteter görs ute, som normalt görs inne – tur att det var denna årstid.
• Nu föds nya idéer, kreativa tankar och uppfinningsrikedom som aldrig förr – som vi kommer att ta med oss.
• Företag med webbshoppar har oftast klarat sig bättre.
• Paketutlämnare kan se en stor ökning av paket med innehåll till hemarbetsplatser och saker till hemmet, för pyssel och träning.
• Värderingar, relationer och mindre stress har blivit viktigare, även i familjelivet.
• Alla hjälper till – hela Lidingö!
• Företagen har i mycket större utsträckning börjat samarbeta, hjälpa och köpa av varandra.
• Förhoppningen inför hösten är självklart hoppfull och företagen laddar för det, men där finns också ett försiktighetsscenario där företagen förbereder sig på fortsatta restriktioner och en andra Coronavåg.
• Endast 9 konkurser i år fram till 30 maj – och vi har nära 7 000 företag på ön – unikt!

BRA OCH INNOVATIVA AKTIVITETER
Det finns exempel på bra och innovativa aktiviteter som förtagare har gjort under dessa veckor - fördelat på olika branscher/företagsområden:

• I hotell- och konferensbranschen som har drabbats hårdast myntade man ”Boka inte av – boka om”. Rönneberga öppnade Terrassen – en uterestaurang med utsikt mot vattnet, Skogshem & Wijk införde ”Walk & talk-konferenser” och så kallade ”säkra möten”, Lovik vände sig mot privatmarknaden med olika helg- och sommarpaket samt öppnade utekrogen ”Piazza”, Högberga gård fick en ny lunchmålgrupp med alla som bodde i området och jobbade hemma och ville ha sällskap, Bosöns Hotell behöll sin idrottsprofil och har nu börjat få in mindre idrottsgrupper, Scandic Foresta öppnade sin uteterrass i förväg, Millesgården sålde en ”smidesplatta” till sina medlemmar och Bostad Direkt gick mot målgruppen privatpersoner. Inom denna bransch talar vi fortfarande om små intäkter eftersom alla företagskunder fortfarande uteblir. Det finns bokningar till senare i höst på alla konferensanläggningar men situationen är idag mycket osäker och ingen vet hur situationen ser ut framöver. Men som Tina Dernelid på Högberga gård säger: Det har varit otroligt tufft men jag är försiktigt hoppfull inför hösten.

• Eventbolag – där intäkterna försvann över en natt i samband med konferenshotellens avbokningar, och där Stockholms Bordsuthyrning snabbt fick deltidspermittera sina medarbetare och Eventation tillfälligt sadlar om till att hjälpa till med ljud, ljus och el-installationer.
Vi har öppet och vi fortsätter att kämpa på, säger Håkan Lundqvist på Stockholms Bordsuthyrning.

• Restaurangerna – som fick stränga restriktioner – var snabbt ute med att köra hem mat och öppna sina uteserveringar, men alla deras festbokningar blev inställda. Saluhallen i Skärsätra, Papilles och Firren har klarat sig relativt bra, då de har dubbla verksamheter – både restaurang/festvåning och matbutik och matbutikerna går som tåget. Restaurang Bryggan – som öppnade mitt i krisen men införde Corona sittning – blev snabbt populär tack vare sitt sjönära läge och trevliga bemötande. Lanthandeln och Quarti, som bägge sänkt sina priser, har mat för avhämtning, fri hemkörning och uteservering. Barnkockaskolan Småkockarna har dock fått sälla in sina kurser. Det som karaktäriserat de allra flesta restauranger på ön är alla ”stamkunder”, som hjälpt restaurangerna i sitt närområde att överleva genom att regelbundet äta där eller beställa mat för avhämtning. Men självklart är det tufft fortfarande då restaurangerna inte har möjlighet att köra på full kapacitet och folk är fortfarande försiktiga. Vi tackar Lidingöborna av hela vårt hjärta, säger David Bush som driver Firren.

• Modebutiker och andra butiker har också haft svåra tider då kunderna inte vågat sig in i affärerna. Men nya sätt att hitta kunder växte fram snabbt. Kreativa exempel har varit: BuyUs som satsade ännu mer på personlig service genom att i rask takt börja presentera sortimentet via Facetime och öppna en webshop. Mibbis gick ut med extraerbjudande till alla sina kunder när vårkollektionen kom och erbjöd egen tid i affären. Samt Ateljé 18 som startade dagliga modevisningar på Facebook med modeller i alla storlekar, SaraCecilia som snabbt införde fri frakt på alla varor i sin webbshop och började affärsutveckla och tobaksbutikerna Frejs kvarterbutik och Torsvik Tobak & Spel försökte få kunderna att köpa en glass när de hämtar paket eftersom stora delar av spelmarknaden ligger nere. Ramverket började köra hem renoverade tavlor. Lovans Djurcenter skickade hem varor med Näringslivbilen, och Barnklädesaffären Liten på Ön arrangerade ett tittfönster för mormor och farmor som inte vågade gå in i affären. I denna grupp av företag har vi nu börjat se en återhämtning, mycket tack vare Lidingöbornas lojalitet mot sina företag. I kristider blir det småskaliga och personliga viktigare än någonsin – säger Mia Brundin som äger och driver BuyUs tillsammans med sina barn.

• Många av våra flera tusen små konsultbolag har också drabbats hårt, men de ger inte upp: Radio Lidingö blev en ny kanal i Lidingös Midsommarfirande, smyckedesignern Sandra Teresa gjorde ett s.k. Smyckogram, webbdesignern Jonas Melcherson fick chansen att ägna sig mer sin ideella verksamhet inom Företagarna Lidingö, läxläsningsföretagen Studera Mera blev bollplank till föräldrar som hade gymnasiebarn hemma, ledarskapsföretaget Market Cup gick från fysiska till virtuella ledarskapsmöten på en vecka, Sigbladh Ekonomi blev rådgivare i hur man skulle söka alla statliga bidrag och fick hur mycket som helst att göra. Start-up bolaget Almqvist Design myntade ”Våga vinn” och körde på. Coachföretaget Jag-Kan som plötsligt blev miniarbetsförmedling. Tobaberg mediakonsult började arbeta gratis för att hjälpa till. Konstnären Madeleine Santiago marknadsförde sig på Instagram. Sting Free fokuserade på att få investeringsbidrag även för startups. RH reklam hade extra mycket kontakt med sina kunder. Pihl & Partner öppnade företagskuten. Slående är att denna grupp av företag har många ägare som är oerhört kreativa och hittar nya vägar, men framför allt: har en kämpaanda och ger inte upp och är envisa som synden, även om det är stora problem med lönsamheten. Man måste hålla ut, anpassa sig efter situationen och det kommer att bli bättre säger Robert Ikenberg, som driver it-företaget Webbfabriken.

• Frisörer och skönhetssalonger, städbolag, hälsa och annan hemservice är andra branscher som fick det svårt, då folk inte vågade vara nära. Men det finns goda exempel även här: Frisören O&L började genast använda visir, munskydd och handskar och har haft kunder hela tiden och liknande upplägg för Hair & Beauty. Infora Hudvård har fått nya kunder som inte vill åka till stan. Händer för Livet ger lymfmassage som är bra för immunförsvaret. Städbolagen Rosen Clean och Allservice lade tidigt säkerhetsrutiner för städning och många stamkunder fortsatte med sina städningar. Hema Trafikskola satsade på mopedundervisning. Bemanningsföretaget Veterankraft hade full skyddsutrustning och rutiner redan innan krisen. Hörselkliniken Eartech gör paket med exempelvis batterier till hörapparater och levererar till kunderna. Naturligtvis Hälsocenter skapade ett Självledarskapsprogram. I denna grupp finns flera företag såsom Lidingö Hälsokost och Ivera Livlust vars företagare också är utbildade i olika vårdyrken arbetar nu halvtid i vården. Företag i denna bransch har fortfarande stora lönsamhetsproblem. Vi ger inte upp hoppet – vi kämpar på säger Monica Liljestrand och Anna Eneberg som driver frisörsalongen O&L.

• Återförsäljare: I återförsäljarledet uppstod två problem: Det ena var att inga nya order kom från slutkunderna och det andra var leveransproblem från Kina och Europa. Carl Oscar som arbetar med produkter för att kunna ta med mat utomhus har passat på att ta fram nya produkter, bl. annat en ryggsäck. Designföretaget Klong säljer numer sina produkter till Hongkong, då de var först att öppna upp efter Corona. Knit4u är ett stickföretag vars ägare för tillfället gått in och undervisar i skolan som syslöjdlärare. PaperMe som säljer exklusivt skrivmaterial, etc. fick en extremt ökad försäljning av pussel och tog fram en knapp att ha på tröjan ”Håll avstånd”, PPAB, som arbetar med arbetskläder lyckades få en stor sändning av munskydd och visir via sin återförsäljare i Kina. Gåshaga Kafferosteri säljer numer sitt kaffe till restauranger och privatpersoner på ön. Topas Vatten har nu sitt fokus på att sälja små reningsverk direkt till privata sommarhus. Lidingö Import som är ett litet produktionsbolag och tillverkar servetter har endast haft möjlighet att fokusera på att få pengar för att inte behöva säga upp personal. Lidingö Lås & Larm har varit med om kriser förr och planerar för fortsatt expandering och Sundström Safety som utvecklar och säljer industriella andningsskydd, levererar nu även till vissa delar av vården. Minibryggeriet Keane Brewing som tappade en stor del av sin försäljning till restaurangerna planerar nu för ölprovning. Adesso som säljer köksmaskiner och Stenfirma Lapital fick leveransproblem från Italien, men bägge hade order från kunder. VaruUnik som levererar textil till Hotell nu fick tid över att göra klart en planerad utbildningsfilm, som aldrig blivit av. Många i denna grupp av företag har fortfarande stora intäktsbortfall även om man kan se en svag uppgång. I tuffa tider gäller det att se möjligheter; stora som små säger Eva Hiertberg som driver designföretagen Klong.

• Sport och idrott behövs men har haft svårigheter på grund av smittorisken. Träna är dock viktigt för att hålla hälsan igång och alla företag har ansträngt sig maximalt för att göra det möjligt att fortsätta med sin sport. Exempelvis Ridskolan i Stockby som fortsatt som vanligt men med ett antal säkerhetsregler, SATS Lidingö som först fick stänga ner och sedan har mycket fokus på att ”träna ute”, Maltes Cykel som försöker hinna med att serva cyklar, då ingen vill åka kommunalt just nu och vill få motion genom att cykla. Lidingö loppet har fått ställa in olika lopp med haft en virtuell terrängserie, Minutus Gym har gjort olika träningsvideo och möjlighet till träning ute. Lidingö Naprapaterna har minimalt antal personer i lokalen och många säkerhetsrutiner. Stockby Golf startade säsongen lite tidigare.
Det finns inga problem, bara olika handlingsalternativ, säger Carl -G. Leissner som Ridskolan i Stockby.

I Coronakrisens spår finns det också bolag som det gått bättre för än vanligt:

• Livsmedel, Apotek och Systembolaget säljer som aldrig förr. I början av perioden var folk oroliga för att maten skulle ta slut och man hamstrade mat. Dessutom ville alla som arbetar hemma äta gott och lade mer tid på matlagning. Tempo Baggeby Torg har avskiljningsskärmar i butikerna och säljer som aldrig förr. Likaså gör de andra livsmedelsbutikerna ön som också tar emot beställningar, packar varor och kör hem till kunden. Systembolaget säljer öl och vin och har också hemköring och apoteket kan sätta beställa varor i ”hämtboxar” med kodlås. Det kommer att finnas mat så det räcker och ingen behöver oroa sig säger Jakob Cassel på Tempo Baggeby

• Bygg & inredning & pyssel säljer också mer än vanligt då Lidingöbor arbetar hemma och behöver ha hemarbetsplatser, och dessutom vill ha snyggare hemma då man tillbringar mer tid där. Fastighetsmäklaren Gadelius säger att man flyttar inte gärna i kristider om man inte måste, utan man fixar gärna till lite extra i sitt hem istället. Annuzza, som importerar och säljer möbler har börjat sälja till privatpersoner, Lidingö Möbelverkstad har kö för att laga gamla möbler, Inredningsaffären nr 40 har satsat på nya leverantörer av utemöbler, Elvaruhuset har sålt mycket belysning till hemkontor, Granath Koncept öppnade ny verksamhet med utemöbler, M&C Gardinateljé sätter på sig skyddsutrustning när de går hem till kunder, Elon Audio skickar hem TV-apparater på löpande band med Näringslivsbilen. Akademibokhandeln Lidingö har anpassat sortimentet till en yngre kundkrets, då det säljs mer spel och pussel och de äldre vågar sig inte in i affären även om de finns kvar som kunder genom hemkörning. Företaget Knugen har mer fokus på bygg än på flytt. Det är ingen som knackar på dörren, så man måste dra själv – Mia Granth på Granath Koncept.

• Bilar & Båtar är en annan grupp av företag som ökat sin försäljning. Eftersom det är reserestriktioner planerar Lidingöbor för en sommar i Sverige, där båt och bil är viktiga ingredienser. Bodalsgaraget servar fler bilar än vanligt. Bosövarvet/Nordvall marin och Jollesporten säljer båtar och reservdelar som aldrig förr. Vi har helt galet mycket motorreparationer – säger Per och Thomas Ankarklou på Nordvall Marin

• Förskola och skola - Christinaskolan arbetar mycket med krishantering mot föräldrar men barnen är obekymrade. På Koltrasten förskola är det stränga regler att ingen får komma förkyld, annars är livet i stort sett som vanligt. Vi lever i två världar, säger Åsa Johansson och Amanda Schultz på Christinaskolan.

• Lidingö stad och Lidingö Centrum, Startup Lidingö och Lidingö Näringsliv är fyra aktörer som har arbetat tillsammans och har täta kontakter i syfte att hjälpa företagen på ön under denna tuffa tid och tillsammans startat Näringslivsbilen – en bil som kör hem varor gratis över hela ön, Företagsakuten som gratis ger verksamhetsstöd till företagen, en broschyr över alla företag i centrum, staden har låtit företagen skjuta fram avgifter, informationskampanjer mot Lidingöbor och ständiga företagsbesök.
Handla lokalt och boka inte av utan boka om, säger Katarina Palmstierna, ordförande i Lidingö Näringsliv.

FAKTA RUTA
• Vi har nästan 6 900 företag på ön
• Ca: 4 700 är solo- eller familjeföretag. De flesta finns inom konsultbranschen, såsom juridik, teknik, ekonomi, information, kommunikation, utbildning, resor, kultur, nöje, fridtid - de arbetar ofta hemifrån eller hyr lokaler på några av våra kontorshotell.
• Ca: 2000 företag har 1-9 anställda, många inom småhantverk, handel, gym, restauranger
• Ca: 100 företag med över 10 anställda, många inom, konferens, produktion, bygg.
• Ca: 100 filialer

NÄSTA STEG
Under sommaren kommer Lidingö Näringsliv att göra intervjuer med Lidingöbor, utifrån ett kundperspektiv som beskriver hur det gått till när Lidingöbor handlat och haft kontakt med näringslivet på ön ”Lidingöbor & näringslivet”. Och till hösten kommer en ytterligare intervjuserie om uppstart efter Corona och framtiden: ”Framtidens företag”.